Ligt de Lokeraar wakker van fietsveiligheid?

16 April 2019

Ligt de Lokeraar wakker van fietsveiligheid?

Lokeren. Ruim 41.000 inwoners, goed voor circa 20.000 auto’s en een bonte mix van voetgangers, skaters, gebruikers van een rolstoel of een scootmobiel, stoempende, elektrische, snorrende en brommende fietsers, motorrijders, bestel- en vrachtwagens,…

De Lokeraar houdt van een gezellige drukte, de stad bruist. Maar al die mobiliteit in gepaste verkeersstromen krijgen, dat is geen eenvoudige klus. We merken het allemaal, elke dag. Denk maar aan de files, de parkeerproblemen, het sluipverkeer, de groeiende verkeersagressie. We voelen allen dat deze situatie niet lang houdbaar blijft. En toch houdt de Lokeraar vast aan “Mijn auto, mijn vrijheid”.

In 2017 was de auto voor liefst 59% van de Lokeraars het voornaamste vervoermiddel voor verplaatsingen tussen woonplaats, school of werk. 20% nam de fiets, 15% het openbaar vervoer, 5% ging te voet.

Lokeren is een vrij compacte gemeente. Voor de meeste inwoners liggen de belangrijkste voorzieningen relatief dichtbij. 21% van de Lokeraars is minder dan een kwartier onderweg tussen woonplaats en werk/school, 33% zijn een kwartier tot een half uur onderweg. Een switch van Koning Auto naar meer duurzame vervoermiddelen ligt dus voor de hand. Weg met de files, de parkeerproblemen, de uitlaatgassen!

Helaas: liefst 33% van de Lokeraars gebruikt zelden of nooit de fiets voor korte afstanden. 29% gaat voor die korte afstanden zelden of nooit te voet. Er zijn redenen te over: 33% klaagt over een gebrek aan fietspaden, volgens 32% zijn de Lokerse fietspaden in slechte staat, 27% vindt Lokeren pertinent te onveilig om te fietsen. Liefst 47% van de Lokeraars vindt het voor kinderen onveilig om zich te verplaatsen in de gemeente. En dat terwijl Lokeren zich als “dé schoolgemeente” profileert. 32% zegt dat er onvoldoende openbaar vervoer is in de buurt.

Opportuniteiten te over om alsnog de switch te maken. Het is louter een kwestie van juiste keuzes maken en deze consequent toepassen. Niet gaan voor “een” oplossing, maar voor de meest passende oplossing.

Iedere nieuwe maatregel wordt getoetst aan het STOP-principe: eerst Stappers, dan Trappers, vervolgens het Openbaar vervoer en tot slot de Personenwagen.

Het STOP-principe is zo’n keuze. Het principe maakt ons bewust van de wenselijke volgorde van vervoersvormen: eerst Stappen, dan Trappen, dan Openbaar vervoer en tot slot Personenauto’s. Een overheid kan dit niet zomaar laten gedijen. Er zijn impulsen nodig die de juiste mobiliteit ondersteunen en versterken. Wachten tot de problemen zichzelf (niet) oplossen, dat is niet de correcte houding als verantwoordelijke overheid.

In Lokeren is het gebrek aan openbaar vervoer naar industrieterreinen zo’n oud zeer. De Lijn is niet te vermurwen. Niet naar E17/3. Zelfs niet naar het ziekenhuis van Lokeren met aan de rand de zorgcentra, een ideale plek op de Martelarenlaan om met een bus halt te houden. Ook de ruim 5 000 inwoners van Lokeren-Zuid moeten het met een zeldzame Belbushalte stellen.

Lokeren centrum is goed voorzien van omliggende parkeergelegenheden: aan de Kaai, het Stationsplein, de H.Hartlaan, Luikstraat, Knokkestraat. Het hele winkelcentrum degelijk bereikbaar binnen driehonderd meter. Waarom dan auto's op de markt laten circuleren op alle mogelijke en onmogelijke tijdstippen? Wil je van Lokeren een winkelstad maken, dan zorg je daar voor een ándere beleving. Een beleving waar de voetganger en fietser regeert en waar het aangenaam keuvelen is.

De start met fietsstraten in het centrum komt niets te vroeg. Al moeten de autobestuurders zich daar nog het tempo van de fietser eigen maken. Een leerschool voor velen onder ons. Geleidelijk zullen we eraan wennen. Nu al wordt erover gesproken dat in 2035  auto's met benzine of diesel niet meer in de kern van de steden mogen rijden.  We kunnen ons maar beter tijdig aanpassen.

Fiets- en autodelen, het nieuwe wondermiddel? Allicht niet. Net zoals de alternatieve energiebronnen het op zich voorlopig niet zullen runnen. Maar elke bijdrage is er één. In Lokeren is er een fietspunt voor fietsdeelmogelijkheden. Er zijn enkele Cambiowagens. Het wordt een kwestie van weten en gebruiken. Stel dat we geleidelijk aan worden belast niet volgens bezit, maar volgens gebruik?

Tot vandaag hebben we ons een verkeerd veiligheidsbeleid aangeleerd. Als zwakke weggebruiker, voetganger of fietser, ben je immers altijd de sigaar, wanneer je een confrontatie aangaat met Koning Auto. Deze confrontatie is niet nodig. Het wordt een kwestie van samen de weg te delen. Het wordt een kwestie van een veilige fietsinfrastructuur. En ja, dat zal zeker geld kosten. Én óf dat mag, want wij allemaal worden de gebruikers!

 

Cijfers: ”Jouw Gemeente in cijfers – Lokeren 2018”Gepubliceerd op Gemeente-en-stadsmonitor.vlaanderen.be, een officiële website van de Vlaamse overheid.